Fotografia w liczbach

Ten wpis jest odpowiedzią na "wołanie o pomoc" młodych i jeszcze nie doświadczonych adeptów sztuki jaką jest fotografia. Wielokrotnie spotykam się z wiadomościami "Cześć Bartek, kupiłem/am sobie nowy obiektyw". Pierwsze pytanie prawie zawsze dotyczy ogniskowej i zazwyczaj nie ma problemów z odpowiedzią. Niestety... schody zaczynają się przy pytaniu numer dwa, odnoszącego się do jasności danego szkła. Staram się wtedy wytłumaczyć gdzie owa informacja się znajduje, lecz starania spełzają na niczym. Dziś postaram się objaśnić stronę techniczną naszej ulubionej pasji!

Zaczynamy!

Najpierw korpus (czyli to miejsce, które "robi zdjęcia"). W tym obiekcie, najważniejszą informacją jest rozmiar i rozdzielczość matrycy. Najczęściej wyróżniamy takie rozmiary matryc:

  • APS-H (28.7 x 19 mm — Canon)
  • APS-C (23.6 x 15.7 mm — Nikon DX, Pentax, Sony)
  • APS-C (22.2 x 14.8 mm — Canon)
  • Pełna klatka (36 x 24 mm — Canon, Nikon, Sony, Leica)

Rozdzielczość to parametr odpowiadający za jakość zrobionych zdjęć. W aparatach telefonicznych, ostatnio tak popularnych, matryce zazwyczaj mają rozmiar ½.5" lub 1/1.7'' przez co wywołanie zdjęć z takiego rodzaju matryc niesie z sobą dość dużą szansę na rozczarowanie… Rozdzielczość matryc wyrażana jest w pikselach najczęściej (prawie zawsze) z przedrostkiem — mega. Matryce z dużą rozdzielczością +25 Mpix zazwyczaj stosowane są podczas fotografowania modelek (tu liczy się jakość) itp., ale nie zawsze, podobne rozdzielczości możemy spotkać przy aparatach reporterskich. Jeśli zaczynasz dopiero przygodę z fotografią optymalną, rozdzielczość powinieneś znaleźć w przedziale między 10 — 18 Mpix.

Dziwne cyferki na obiektywach..

Jak już wcześniej wspomniałem na obiektywie możemy dostrzec przede wszystkim dwie wielkości: ogniskową i jasność. Pierwsza z nich ma przeróżne zastosowanie, jeśli chodzi o użyteczność danych obiektywów. Ogniskowa waha się między 8 mm a 5200 mm! Reporterzy używają zazwyczaj szerokich szkieł, jak na przykład EF 16–35mm f/2.8L II USM od Canona, ale również EF 70–200mm f/2.8L USM.


Jeśli chodzi o jasność, jest zawsze oznaczana w sposób f/n lub f/n-m. Drugi wariant jest stosowany wtedy gdy światło obiektywu jest zmieniane wraz ze wzrostem ogniskowej, na przykład w obiektywie Canona EF-S 17–85mm f/4–5.6 IS USM przy ogniskowej 17 mm otrzymujemy przysłonę f/4, a przy ogniskowej 50mm przysłona maleje do f/5.6.

Zobacz również: Zaawansowane korygowanie perspektywy w Adobe Photoshop CS6


Jeśli chodzi o otwór przysłony, sytuacja wygląda tak, że im większa liczba przysłony — tym mniejszy jej otwór. Tak, właśnie nigdy tego nie zrozumiem no, ale cóż…

Czas na "pstryk"

Zamrożony Usain Bolt? Najszybszy człowiek świata wymaga specjalnego przygotowania — podobnie jak również fotograf uwieczniający jego rekordy. W tej sztuce jest przydatne dobre oko i myślenie — szczególnie — przy manualnym ustawianiu szybkości migawki. Współczesne korpusy dają możliwość robienia zdjęć od 30 s. nawet do 1/8000 s. Przy świetnej ręce reportera jest możliwe wykonanie fotografii na dość długich czasach jak np. 1/25 s. przy scenie z życia wziętej. Mi osobiście udało się zrobić zamrożone zdjęcie szafki na czasie 1/6 s. Jest to dobre ćwiczenie, aby nauczyć się robić nieruchome zdjęcia na długich czasach.

Czułość w związku z aparatem też jest ważna

Czułość matrycy na światło to tzw. ISO. Wartość zazwyczaj jest wyrażana od 100–1600, chociaż spotyka się mniejsze/większe wartości. Im niższe ISO, tym matryca jest mniej czuła na padające na nią światło oraz tym dłuższe czasy potrzebne przy robieniu zdjęcia. Niska wartość charakteryzuje się świetną jakością zdjęć i odwzorowaniem kolorów, powinniśmy korzystać z niej przy dobrych warunkach oświetleniowych. Przy wysokich wartościach ISO dochodzą zazwyczaj szumy czyli tzw. cyfrowe ziarno, dobrze to wygląda przy niektórych fotografiach czarno-białych, ale jeśli chodzi o kolor to zupełnie psuje całą fotografię. Wysokie wartości ISO używamy przy niedostatku światła.

Lampa, czyli przenośne słońce

Nie będę zagłębiał się w zaawansowane parametry lamp błyskowych, ponieważ najpierw spróbuj nauczyć się wykorzystywać to co dał Ci producent korpusu i przypiętego do niego obiektywu. Z lampy trzeba umieć korzystać, bo w przeciwnym wypadku będziemy utrudniać sobie prace. Najbardziej oczywistym parametrem lampy błyskowej jest jej liczba przewodnia. Określa ona siłę błysku, a dokładniej — maksymalny zasięg oświetlenia tą lampą. O to infografika, która pomoże Ci zrozumieć zasadę liczby przewodniej:

Należy pamiętać, że większość głowic lamp jest obrotowa pod różnymi kątami co znacznie ułatwia zadanie jakim jest używanie przenośnego słoneczka. Do napisania następnym razem!

Zobacz więcej artykułów z serii: Poradniki autorskie

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować sztuczne ognie, czyli fajerwerki? [poradnik] Backup... czyli archiwizowanie fotografii Pytamy fotografów, jak fotografować krajobrazy [poradnik] Kurtyna w dół, czyli fotografowanie z lampą Fotografia rajdów i wyścigów - kilka prostych rad dla początkujących 5 najczęstszych błędów przy pracy z Photoshopem [wideoporadnik] Jak się przygotować do przeglądu portfolio? Czytelnicy pytają - bloger odpowiada Nowości w Photoshop CC w praktyce: narzędzie wypaczania perspektywy Uchwyć prędkość z niezawodną precyzją Kupujemy sprzęt fotograficzny - gdzie szukać okazji? [poradnik] GPS w fotografii podróżniczej - jak go dobrze wykorzystać? [poradnik] Jak uratować niedoświetlone zdjęcia? [wideoporadnik] Gdzie się podziały pliki XMP po obróbce w Lightroomie? [wideoporadnik] 5 najczęstszych błędów przy pracy z Lightroomem [wideoporadnik] Czy warto kupować używany cyfrowy średni format? [poradnik] Aplikacje na smartfony, które ułatwiają życie fotografom Smart Previews w Adobe Lightroom 5 [wideoporadnik] Obróbka na życzenie, czyli babeczki cynamonowe w Photoshopie [wideoporadnik] Zimowy wyjazd na narty - co zrobić, aby mieć dobre zdjęcia i dobrą zabawę Zima w obiektywie: fotografowanie w trudnych warunkach "Frymografia": Niewidzialna granica Efekt 3D w 3 minuty w Adobe Photoshop [wideoporadnik] Jak zorganizować swoją pierwszą wystawę fotograficzną? [poradnik]

Popularne w tym tygodniu:

6 starych aparatów, które są wciąż warte uwagi Popularne miejsca na świecie, w których nie można fotografować A może warto trochę zwolnić i skupić się na zdjęciach? Pełna klatka, APS-C, a może coś jeszcze? Jaki format matrycy wybierasz i dlaczego?